Tuata
De Danan (Tuatha Dé Danann) - „ljudi
boginje Danu", mitsko pleme koje je naseljavalo Irsku pre dolaska Kelta.
Mada su bili smrtni, imali su ogromne moći i stari Kelti su ih tretirali kao
bogove. Boginja Danu je majka ostrvskog panteona u Irskoj. Njen suprug je bog
Bile, a čitavo njihovo potomstvo se naziva Tuata De Danan. Oni su stigli u zemlju
Erin (Irsku) sa ’’zapadnih ostrva’’ gde su proučavali magiju. Sa sobom su
doneli svoje talismane: Nuadin mač, Lugovo koplje,
Dagdeov kotlić i Falov kamen sudbine – koji viče
kada na njega sedne zakoniti kralj Irske. Oni su morali da se bore protiv
strašnih Fomora (vidi Fomori), čudovišnih
prvih stanovnika Irske. Nakon mnogo godina i teških bitaka Tuata De Danani su
porazili Fomore i potisnuli ih sve do mora. Međutim, njihova vlast nad Erinom
je kratko trajala. Među pobednicima nastaje raskol koji izazivaju dva božanstva
iz carstva mrtvih Bile i It. Njima se pridružuje Mile, Bileov sin i započinje
novi rat. Milesijanci pobeđuju i De Danani im prepuštaju Erin i odlaze u Tir na
n’Og (vidi Tir na n’Og), zemlju
večite mladosti, gde vekovi traju koliko minuti, polja prekriva večito sveže
cveće a medovina teče koritima reka. Kao obeštećenje, pre no što su napustili
Irsku, zatražili su da se uspostavi njihov kult i da se prinose žrtve u znak
sećanja na njih. Drugi naziv za njih je Sidi. Tuata De Danani se u Zagoru
prvi put pojavljuju u epizodi Il principe degli Elfi – Princ Elfova (Specijal
11; VČSP 4; LUSP 19) iz 1999. koja je u Srbiji objavljena 2009. godine pod
nazivom Princ vilenjaka (VČSP). Tuata De Danani se pojavljuju u brojevima:
433, 434, 435; Specijal 11.
недеља, 10. јануар 2016.
четвртак, 7. јануар 2016.
Ostrvo mrtvih: Priča
o trinaestom stanaru jedne veštice
U početku je bila samo praznina i
Ostrvo. Ostrvo je lebdelo u praznini. A onda je nastao svemir i popunio
prazninu. Ostrvo je lebdelo u centru svemira. Onda je svemir nestao. Pa je nastao drugi. I on je nestao. Samo je
Ostrvo ostalo. Hiljade i hiljade svemira je nastajalo i nestajalo. Svaki je
Ostrvu dao deo sebe.
(Ostrvo mrtvih)
(Ostrvo mrtvih)
Pisati o
stvaralaštvu Aleksandra Đukanovića paušalno, govoreći samo o jednom, konkretnom
romanu je nezahvalno. Ne zbog toga što je roman "Ostrvo mrtvih" loše
napisan, naprotiv, već zbog toga što je Đukanović multidisciplinarni autor.
Njegova primarna
delatnost (istoričar, nastavnik i autor udžbenika za osnovnu školu i dela iz
popularne istorije) Đukanovićevom pisanju daje realnost, pristupačnost i
jednostavnost.
Njegova povezanost
sa stripovima (Đukanović je autor jedine enciklopedije posvećene italijanskom
legendarnom hit izdanju Zagor Teneju) daje njegovim dijalozima filmsku (ili ako
hoćete - stripovsku) uverljivost i svedenost. Istovremeno, likovi njegovog
romana "Ostrvo mrtvih" su, i pored određenog odsustva deskripcije,
veoma precizno "iscrtani" i mogu se videti jasno, bez magle ili
teških senki pred očima.
Multidisciplinarnost
Aleksandra Đukanovića kao autora ogleda se i u samoj konstrukciji romana
"Ostrvo mrtvih", koji nije precizno žanrovski definisan, već flertuje
sa nekoliko pravaca, uvek zadržavajući u sebi notu modernog, beletristički
svedenog stila.
Ima tu svega: i
ljubavnog romana, i kriminalističkog trilera, i naučno-fantastičnog zapleta, i
horora, i epske fantastike i elemenata etno-nasleđa pojedinih delova Srbije i
istorijskog romana, od čega autor, pre svega zbog svog profesionalnog habitusa,
ne može da pobegne.
Kako bilo, roman
"Ostrvo mrtvih" lako je mogao da se nazove i "Priča o trinaestom
stanaru".
Majstorski ispričan
život Gordana Poljakovića, prevodioca s nemačkog i njegove stanodavke Jovanke
Milosavljević, veštice, uvlači vas u potpuno nepoznati, a opet, tako dobro
poznati prostor u kom su pomešani delovi Beograda sa nekim paralelnim
svetovima, i ne da vam da izađete iz njega dok ne pročitate i poslednju
stranicu, dok ne zatvorite knjigu.
Lakoća s kojom se
krećete kroz stranice ovog ostvarenja posledica je upravo preovlađujuće dijaloške
forme u okviru romana, kao i odlične i povremeno neočekivane lakoće promene
žanra kroz koji se kreće čitalac.
Roman "Ostrvo
mrtvih" ubedljiv je i jednostavan roman koji se čita u jednom danu, u
jednom dahu. Roman koji se prema vama ponaša kao prema starom, dobrom
prijatelju, kom odmah širom otvara vrata svog sveta, nudi ga "kafom i
konjakom" i opija ga na krajnje veštičiji način.
Uživajte u
"Ostrvu mrtvih". Siguran sam da ćete s nestrpljenjem iščekivati i
sledeći roman Aleksandra Đukanovića.
Aleksandar Bećić
novinar i publicista
urednik portala kolumnista.com
novinar i publicista
urednik portala kolumnista.com
уторак, 15. децембар 2015.
Aleksandar Đukanović „Ostrvo mrtvih“
Novi
roman Aleksandra Đukanovića „Ostrvo mrtvih“ prirodan je nastavak razvijanja
jedne autentične poetike čiji su se obrisi mogli prepoznati u prethodnom romanu
ovog autora „Mamonov ključ“. Tematski razuđen, stilski razbarušen sa mnoštvom
digresija na našu neveselu društvenu stvarnost koja je transponovana na jednu
pomalo košmarnu sliku sveta, Aleksandar Đukanović nam priča priču koja nas do
trenutka kada sklopimo korice ove knjige drži u stanju „čitalačke
pripravnosti“.
Glavni junak ovog
romana, intelektualac na pragu onoga što bismo, sluzeći se oveštalim jezikom,
mogli da nazovemo sredovečno doba, biva akter i žrtva niza fantazmogoričnih
događaja, grubo iščašenih u odnosu na njegovu beogradsku svakidašnjicu. Junaci
ove knjige izrastaju iz onoga što govore i ovaj nas pisac, koji je majstor
dijaloga, sigurnom rukom izvodi na čistinu, pošto prođemo kroz svojevrsnu
arkadiju simbola i svega onoga saobraznog jednom postmodernističkom rukopisu.
Vešto nas
prevodeći iz realnog u fantastično, Đukanović svojim romanom uvek ostavlja otvorena
mnoga vrata, iza kojih se, bez izuzetka, nanovo iznenadimo prostorima u kojima
smo se obreli što ovu knjigu čini svezom i prijemčivom za mnogobrojna
tumacenja, rečju univerzalnom. Naslov, koji upućuje na sliku Arnolda Beklina
„Ostrvo mrtvih“, jedan je od mnogih simbolističkih momenata u ovoj prozi, te
smo tako, čitajući ovu knjigu, upućeni i na intimnu lektiru ovog autora, koju
odreda čine pisci zaumnog, s onu stranu realnog. Ovaj pisac lako stvara sinkretističke
slike koje zrače likovnošću, a da su pri tome lišene svake banalnosti. Njegova
asocijativna mreža je bogata i ono što još jednom valja istaći, kao osnovnu
vrlinu ovoga romana, iznenađuje neočekivanim obrtima u pripovedačkom postupku,
obrtima usled kojh se čitalac ne može „opustiti“ do samog kraja knjige. Plastičnost
u opisima, prirodnost u dijalogu, sigurnost u pripovedanju, a sve to na fonu erudicije
i mašte autora, čine da se zajedno sa junakom ove priče koji se kreće između mnogobrojnih
beogradskih toponima (inače, ovaj pisac je pravci znalac beogradske istorije, one
koja nije ušla u udžbenike i koja je po pravilu zanimljivija) i jednog
pandemonijuma u koji smo i sami uvučeni, doživljavamo jedno nesvakidašnje
iskustvo retko u našoj savremenoj književnosti. Ostrvo Aleksandra Đukanovića naseljeno
je mistikom, a talasi koji ga zapljuskuju intonirani su krikom i takvo je da se
radujemo kada uspemo da se sa njega „evakuišemo“, ali u isto vreme, kako se
dotaknemo kontinenta, želimo opet da mu se vratimo. S toga, na kraju, možemo
reći da Aleksandar Đukanović, svakako, predstavlja posebno ostrvo u prozi našega
vremena, ostrvo koje svaki analitičniji čitalac i tumač književnosti sa
zadovoljstvom može da prouči.
Velimir
Knežević književnik iz Beograda
понедељак, 14. децембар 2015.
ENCIKLOPEDIJA ZAGORIJANA: OSTRVO MRTVIHRoman ''Ostrvomrtvih'' je fantazmago...
ENCIKLOPEDIJA ZAGORIJANA: OSTRVO MRTVIH
Roman ''Ostrvomrtvih'' je fantazmago...: OSTRVO MRTVIH Roman ''Ostrvo mrtvih'' je fantazmagorična priča o čoveku koji pokušava da promeni sopstvenu prošlost....
Roman ''Ostrvomrtvih'' je fantazmago...: OSTRVO MRTVIH Roman ''Ostrvo mrtvih'' je fantazmagorična priča o čoveku koji pokušava da promeni sopstvenu prošlost....
OSTRVO MRTVIH
Roman ''Ostrvo
mrtvih'' je fantazmagorična priča o čoveku koji pokušava da promeni sopstvenu
prošlost. Četrdesetogodišnji Gordan Poljaković, nakon razvoda, iznajmljuje sobu
u potkrovlju kuće u Profesorskoj koloniji. Njegova stanodavka je osamdesetogodišnja
udovica Jovanka Milosavljević. Starica pokušava da pomogne svom podstanaru da
prevaziđe krizu u kojoj se našao. Međutim, stvari nisu onakve kakvim se na prvi
pogled čine. Kuća u Profesorskoj koloniji krije mračnu tajnu, koja seže do dvadesetih
godina prošlog veka. U tu tajnu su upućeni Jovanka, njen pokojni muž Sima,
arhitekta i prvi vlasnik kuće Zaharije Konstantinović i švajcarski simbolista
iz XIX veka, Arnold Beklin, autor slike ''Ostrvo mrtvih.''
Gordan polako
razotkriva tajnu i uz pomoć dvojice prijatelja pokušava da dođe do predmeta
koji bi mu omogućio da izbriše sopstvenu prošlost.
понедељак, 27. октобар 2014.

Пријавите се на:
Постови (Atom)